niedziela, 20 maja 2018

Co się dzieje "po zmierzchu" w Tokio?

Witajcie!

Ostatnio wróciła mi faza na kulturę krajów azjatyckich. Z ciekawości wypożyczyłam książki Harukiego Murakami pt. "Po zmierzchu", która wyszła stosunkowo dawno, bo w 2007 roku. Dzisiaj chciałabym się z wami podzielić moją opinią na temat tej książki.




Tytuł: "Po zmierzchu"

Autor: Haruki Murakami
Wydawnictwo: Muza
Data wydania: 2007 (data przybliżona)
Liczba stron: 200

Informacja z tyłu książki:
"Piękna dziewczyna, Eri, leży w domu od dwóch miesięcy pogrążona w tajemniczym śnie. Jej młodsza siostra Mari, tego wieczoru szczególnie zmęczona niezrozumiałą dla niej sytuacją, postanawia spędzić noc na czytaniu książki w otwartej przez całą dobę restauracji. Spotyka tam Takahashiego, grającego na puzonie studenta prawa. On przedstawia ją Kaoru, byłej zapaśniczce a obecnej szefowej love hotelu, w którym nieznany klient pobił chińską prostytutkę. Mówiąca po chińsku Mari godzi się pomóc Kaoru. To początek najnowszej powieści Murakamiego, której akcja rozgrywa się podczas jednej nocy. Autor prowadzi nas po wąskich uliczkach nocnego Tokio, do jego barów, love hoteli, opuszczonych biurowców. Co znajdą tam bohaterowie? Kogo spotkają Jak ta jedna noc zmieni ich życie? I czy Eri się obudzi?"

Okładka, pierwsze wrażenie graficzne 👀

Na pierwszy rzut oka okładka nie robi piorunującego wrażenie, niczym nie zaskakuje ani nie wzbudza we mnie żadnych specjalnych emocji. Jest utrzymana w zielonej kolorystyce, występują na niej elementy różowe, żółte, białe oraz niebieskie. Więcej niż połowa okładki ukazuje nam jedną z ulic Tokio, która jest pełna różnokolorowych neonów.



Fabuła, rozwój książki 📚

Książka ta jest bardzo zawiła i wielowątkowa. Szczerze powiedziawszy, nie zdziwi mnie to, kiedy ktoś się zgubi w fabule podczas czytania tej lektury. Mamy kilka głównych wątków: pobicie chińskiej prostytutki w japońskim love hotelu, który jest pod kierownictwem byłej zapaśniczki; Eri Asai, która cały czas śpi i się nie budzi; wątek Mari Asai i Takahashiego Tetsuya. Akcja rozgrywa się w Tokio, w godzinach nocnych. Bohaterowie przemierzają ciemne zakamarki stolicy Japonii w różnych celach. W pewnych momentach świat realny krzyżuję się z mitycznym, wręcz abstrakcyjnym.


Moja opinia 💫

Książka bardzo podobała mi się, ponieważ cały czas mnie wciągała i zachęcała do dalszego czytania, nie mogłam się oderwać. Jednak kiedy skończyłam ją czytać w mojej głowie pojawiły się takie pytania: "Co się właściwie stało na koniec?", "Czemu tak to się skończyło?" i coś typu "Co autor brał i jak mocne to musiało być?". Lektura ta kończy się w sposób, moim zdaniem, dziwny i nietypowy. Czułam pewien niedosyt na sam koniec, czegoś mi tam zabrakło, jakiegoś spójnego zakończenia. Według mnie książka ta zasługuje na ocenę 5/10, ponieważ zabrakło mi tego czegoś na sam koniec.




4 komentarze:

  1. Powiem szczerze znam twórczość Haruki Murakamiego, jednak tej książki jeszcze nie czytałam. Po twoim wpisie mam chęć również iść do biblioteki po nią! Ostatnio gustuje w wielowątkowych książkach :D

    Pozdrawiam Wiktoria z bloga Book Written Rose

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie znam ale recenzja mnie zaciekawiła.

    OdpowiedzUsuń
  3. Murakami ma to do siebie, że jego książki zazwyczaj teoretycznie są o niczym, ale jak już skończy się czytać to ciągle myśli się o fabule. Nie wiem jak jemu to się udaje, ale sprawia, że niecierpliwie czekam na każdą kolejną książkę. "Po zmroku" to moja pierwsza powieść Murakamiego i chyba zarazem najdziwniejsza :)

    OdpowiedzUsuń

Obserwuj mnie @nix_study_books